Games:

piątek, 17 czerwca 2016

Niemcy vs. Sowieci 800pkt

Przedstawiam krótki raport bitewny ze starcia na 800 punktów pomiędzy Sowietami kolegi Apoka oraz moimi Niemcami. Po ustawieni stołu wylosowaliśmy scenariusz numer 3 z podręcznika głównego o nazwie Point Defence. Scenariusz polegał na obronie przez jedną stronę 3 znaczników, które musiały znajdować się minimum 6" od krawędzi obrońcy i 24" od siebie. Opis scenariusza sugerował użycie elementów terenu reprezentujących bunkry, okopy czy inne ważne z punktu widzenia działań wojennych tereny. Wybraliśmy więc ciężarówkę z zaopatrzeniem na lewej flance obrońcy, bunkier osłaniający drogę w centrum oraz skład benzyny po prawej stronie.

Tak prezentowały się siły sowieckie:


Regular Junior Lieutenant + przyboczny, oboje z submachine gunami 60pkt
Regular 9 Siberian squad z rifleami, NCO z SMG z umiejętnością Tough Fighters 99pkt
Regular 9 Siberian squad z rifleami, NCO z SMG  90pkt
Inexperienced Comissar z pistoletem 15pkt
Inexperienced 12 Free Rifle squad, NCO z Riflem anti-tank grenades 0pkt
Regular MMG z gun shieldem 55pkt
Inexperienced Heavy Mortar team ze spotterem 56pkt
Regular Sniper team 50pkt
Regular Anti-tank rifle team 30pkt
Regular Anti-tank rifle team 30pkt
Regular ZiS 80-pkt
Regular T-34/85 235pkt
Łącznie równe 800pkt i 12 kostek


                                                                   Jednostki NIemieckie:



Veteran Second Lieutenant z SMG + adiutant z SMG 78pkt
Veteran 7 Waffen-SS squad NCO z SMG, 2 żołnierzy z STG, reszta rifle 104pkt
Veteran 7 Waffen-SS squad NCO z SMG 4 żołnierzy z STG, 2 z rifle 114pkt
Veteran Medic z pistoletem 30pkt
Regular MMG 50pkt
Regular Medium mortar + spotter 60pkt
Veteran Sniper team 65pkt
Regular Panzershreck team 80pkt
Regular StuH 42 190pkt
Regular Sdkfz 2 Kettenkrad 26pkt
Łącznie 797pkt i 10 kostek

Niemcy zostali stroną broniącą się, a Sowieci zmuszeni byli do ataku (używaliśmy dużo późnowojennego sprzętu, więc to nawet pasowało historycznie). Jako obrońca co najmniej połowę oddziałów musiałem wystawić na stół, a drugą połowę wystawiłem do rezerw żeby reagować wystawieniem na jednostki rosyjskie. Sowieci postanowili wszystkie oddziały wystawić w First Wave i jak najszybciej ropocząć natarcie. W scenariuszu atakującemu przysługuje preparatory bombardment, ale po wyrzuceni 1 nie nadchodzi. Mimo wszystko rozkaz to rozkaz i atak musi się odbyć.

Widok na pole bitwy po wystawieniu pierwszych jednostek po obu stronach:

Oddział WSS z 2 STG zajmuje pozycje w bunkrze razem z medykiem, Moździerz chowa się za skałą razem z MMG, spotter w lesie po drugiej stronie drogi, a snajper czeka za bunkrem na rozwój wydarzeń. 

                                      Pierwsze jednostki rosyjskie wyjeżdżają z krawędzi:
T-34 dostaje rozkaz Advance i po wjechaniu na pole bitwy oddaje niecelny strzał i serię w stronę MMG. Rusznica PPanc przemyka do coveru.


ZiS zajmuje pozycję na wzgórzu tym samym razem z czołgiem mocno ograniczają mi pole manewru na tej flance. Druga rusznica próbuje strzelić do MMG, a darmowy squad Rosjan naciera do przodu razem z komisarzem. Syberyjczycy sprytnie chowają się za czołgiem.

Na stole pojawiają się dodatkowo ciężki moździerz ze spotterem, rosyjskie MMG oraz drugi oddział Syberyjczyków.

Widok na nacierających Sowietów z perspektywy obrońców
Po stronie niemieckiej snajper biegnie by zająć dogodną pozycję do strzału na najbliższe tury, medyk birgnie wspierać moździerz i MMG, oddział w bunkrze dostaje rozkaz Ambush i czeka na przeciwnika.
                                              Widok z perspektywy MMG:
MMG wchodzi w Ambush i czeka by pinować oddziały rosyjskie, co okaże się dla niego niezbyt dobrym rozkazem.

Druga Tura
                                                              Prawa strona stołu:
Drugi oddział wychodzi z krawędzi i strzela do MMG Rosjan zabijając jednego obsługanta i kładąc PINa.  Po drugiej stronie stołu mój MMG zostaje ostrzelany z T-34 i traci 2 członków obsługi, ale udaje mu się przeżyć

StuH 42 miał wyjachać i pomóc czyścić prawą flankę, ale oblał test morale i został w rezerwie. Poza stołem zostaje również Panzershreck i czeka aż czołg podjedzie bliżej. Rosjanie napierają do przodu głównie za pomocą rozkazu RUN, gdzieniegdzie odbywa się wymiana ognia, ale bez większego skutku. Kettenkrad wyjeżdża z bunkier by w razie czego transportować snajpera tam gdzie będzie bardziej potrzebny.

                                                        Widok na koniec drugiej tury:

Tura trzecia

Na początku trzeciej tury wyciągam pierwszy kostkę i postanawiam strzelić po raz drugi z Assault Rifle'i do MMG, ponownie zabijam jednego obsługanta i nakładam PINa (już ma 2). Oddział w bunkrze dokonuje małej roszady.



Rosjanie nacierają dalej, ZiS strzela do bunkra bezskutecznie, czołg na rozkazie ADVANCE podjeżdża i z dwóch KM strzela do oddziału w bunkrze zabijając jednego żołnierza i pinując oddział. Ciężki moździerz oddaje fartowny strzał w oddział z 4 STG zabijając 3 SS-manów i kładąc 2 PINy.


Rosjanie prą naprzód, korzystając z covera:

StuH w końcu wyjeżdża:

StuH 42 wyjechał z rezerw i strzelił do oddziału Syberyjczyków zabijając 4 z 9, ale kładąc tylko 1 PINa.

Tura czwarta



Ciężki moździerz dostaje pierwszą kość i korzystając z tego, że się nie ruszyłem SS-manami, a on był wstrzelony (trafia na 2+) dobija oddział. T-34 podjeżdża bliżej i ponownie oddaje 2 serie do bunkra, tym razem bez skutku. Darmowy rifle squad porusza się do przodu razem z dowódcą, po czym zostaje ostrzelany przez oddział z bunkra tracąc tylko 1 żołnierza, za to po wyrzuceniu 6 staje się teraz oddziałem regularnym. Syberyjczycy na lewej flance dostają ADVANCE i strzelają do MMG ukrytego za skałą, ale tylko pinują. Rusznica PPanc również na rozkazie ADVANCE porusza się do przodu, bliżej znacznika (ciężarówki) i strzela do MMG, ale bez efektu. ZiS posuwa się do przodu zajmując lepszą pozycję na końcówkę gry.

Dowódca Niemców wchodzi w AMBUSH i trzyma znacznik. MMG oddaje serię w Syberyjczyków i zabija jednego. Mój moździerz stara się trafić w drugi oddział, ale nie chybia. Panzershreck wciąż w rezerwie.

Tura piąta

StuH dostaje ADVANCE, podjeżdża, strzela z haubicy w MMG Rosjan i zabija, a z własnego KM w drugą rusznicę PPanc, ale nie trafia.

Korzystając z okazji T-34 wyjeżdża trochę i strzela w boczny pancerz StuHa, trafiając, ale nie przebijając. Oddział w bunkrze dalej katuje ogniem darmowy squad Sowietów. Dowódca wciąż trzyma znacznik. Komisarz biegnie w stronę bunkra, rusznica na prawej flance zajmuje pozycję do strzału w oddział, ale nie trafia. Zis podchodzi jeszcze bliżej, czekając na strzał w ostatniej (lub 2 ostatnich) turze.

 Korzystając z tego, że czołg się odsłonił, w końcu postanawiam wyjść Panzershreckiem. Nie spodziewałem się po tym strzale wiele, bo potrzebowałem 6 na trafienie, ale udało się trafić i przebić, a nawet zniszczyć czołg. Pod koniec tury strzelam snajperem do dowódcy, który czai się obok (teraz już wraku) czołgu. Kettenkrad gdzieś ucieka i się chowa.

Tura szósta

Syberyjczycy po lewej stronie próboją podbiec do znacznika i strzelić w MMG, ale stają za daleko i go nie przejmują, zabijają jednak KM zanim ten wystrzelił. Mój dowódca wychyla się z adiutantem zza ciężarówki i próbuje zniszczyć drużynę rusznicy PPanc, ale zabija tylko jednego gościa.

Widok na pole bitwy pod koniec gry:

Moj moździerz strzela do Syberyjczyków na prawej flance, oni robią DOWN, więc dostają tylko 1 PINa i umiera tylko jeden, ale przez to już się nie ruszą, więc praktycznie mogę być pewny, że utrzymam znacznik po tej stronie. Komiszarz podbiega do bunkra i się chowa przed ostrzałem. Panzershreck traci obsługanta, ale zdaje test i biegnie za komisarzem, próbując go ustrzelić bezskutecznie. 

Rusznica strzela w StuHa i zakłada PINa. StuH próbuje strzelić, ale z 2 PINami nie zdaje morale. Zis strzela w ten sam cel co rusznica, ale nie trafia.

Oddział z bunkra strzela do darmowych żołnierzy Rosjan i zabija 2, snajper strzela w ten sam cel, zabijając kolejnego. W tym momencie dużo zależy czy gramy 7 turę, ale po rzucie okazuje się, że to już koniec bitwy, tym samym Niemcy kontrolują wszystkie znaczniki i wygrywają grę.


Podsumowując gierka była naprawdę fajna i zacięta. Nie brakowało też spektakularnych akcji typu wybiegający Panzershreck eliminuje w pierwszym strzale T-34. Teraz myślę, że mogłem trochę inaczej się wystawić, szczególnie spottera, który nie miał zbyt wielu celów do namierzania dla moździerza i bardziej asekuracyjnie zagrać oddziałem W-SS z 4 STG. Rosjanie natomiast moim zdaniem powinni jak najszybciej przemieścić się w moją strefę rozstawienia i zająć 2 znaczniki po lewej i prawej stronie od bunkra co zapewniłoby im zwycięstwo, ja nie miałbym ich jak odebrać, bo nie miałem takiej ilości oddziałów piechoty, która mogłaby skutecznie eliminować duże squady Sowietów. Dziękuję na koniec mojemu przeciwnikowi Apokowi za przyjemną i bezspinową bitwe :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz